onsdag 2 mars 2011

Ny månad - det närmar sig...

Nu är det ju faktiskt mars månad redan! Det närmar sig med stormsteg. Vet inte alls om jag är beredd på det här... Men fr.o.m. 1 mars jobbar jag 80%, så jag är ledig på onsdagar - idag alltså! :-) Det är jag mycket nöjd med. Får sova ut, ta det lugnt och göra någon praktisk sak inför Pyrets ankomst som man inte riktigt orkar med en vanlig arbetsdag. Tjuvstartade förra veckan och tog ledigt onsdagen då oxå. Det gör verkligen jättemycket. Känner mig mycket mer effektiv de dagar jag är på jobbet.

Igår gjorde jag något jag aldrig gjort förrut, ärtsoppa! Helt från grunden. Lade ärtor i blöt på måndagskvällen och kokade dom så fort jag kom hem på tisdagen. Men hu! Vad de stank när de låg i blöt... Soppan serverades med stekt fläck och senap, samt pannkakor till efterrätt. Supergott!! Måste nog själv klassa det som den godaste ärtsoppan jag ätit någonsin! :-) Två pannkakor var senare låg vi i soffan och pustade, båda två. Jag får nog göra detta fler gånger, men inte för ofta. Då försvinner ju det speciella...


Redan före klockan 22 var jag dödstrött. Vi såg såklart på "Veckans brott" med Leif GW, men det var knappt så att han klarade att hålla mig vaken. Han som brukar roa oss så... Så efter programmet gick jag bums i säng. Numera har jag och Pyret en ny rutin vid sänggåendet - vi lyssnar på jazz. Jag med mina earplugs och Pyret med sina egna hörlurar... Jag har satt ihop en speciell låtlista med lugn, behaglig och melodisk jazz; Melody Gardot, Sinne Eeg och Viktoria Tolstoy. Pyret verkar gilla det, inbillar jag mig. Rumlar först runt massor men lägger sig snart till ro och somnar. Tanken är att samma låtlista ska spelas då det är dax för nattsövning ute i verkliga världen och förhoppningsvis känner h*n igen det, blir lugn och somnar. Eller...?? Jag har då inga problem att somna till det...


På onsdagar kl.9.30 går jag på spädbarnsmusik. Det har jag nog berättat om innan. Tidigare har jag tagit kompledigt på förmiddagen och fått stressa därifrån lite från det efterföljande fikat. Lite synd, för det är så mysigt med alla bebisar. Och nu har vi gått så många veckor tillsammans att man börjar känna varandra lite. Och jag lär mig massor! Så mycket man får höra och veta som man inte har en aning om. Och oxå för att se hur olika alla är, trots att många är i samma ålder... Idag, däremot, hade jag ju all tid i världen. Vi satt kvar och pratade ända till 11.45. Då var det hög tid för mig att gå hem och göra lunch. På vägen hem såg jag följande trafikfara... :-)


Det fanns pannkakssmet kvar från igår. Det skulle bli dagens utmaning. Normalt är det Johan som är pannkakskungen i hemmet. Nu var jag tvungen att göra själv... Fick ihop tre stycken, första sådär, de andra två helt perfekta! :-) Gissa om jag är stolt! I mina ögon långt mer avancerat än ärtsoppa...


Nej, nu börjar det bli dax att planera middagen. Ska koka revben som sen ska grillas i ugnen, närmare bestämt Leilas Sticky Spareribs (fast med klyftpotatis och chilibearnaise). Mycket husmanskost denna vecka... :-)


Dessutom ska jag börja rensa ur bokhyllan från massa pryttel. Det är förmodligen en sopsäck som kommer kunna slängas därifrån...

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Så skönt att gå ner på deltid. Onsdag blir en bra dag - en paus mitt i veckan.

Momu sa...

Åh, hemgjord ärtsoppa är så gott. Här i Norge gör dom bara en tunn, trist sörja. Kanske jag skull slå till jag med. Såg gott ut med bacon till, det får jag prova! Km ihåg att heja på Sverige idag, vi är på väg mot (guld)medalj i herrstafetten!