söndag 3 april 2011

Helgen hittills



I fredags när jag kom hem från IKEA var Johan redan hemma. Han hjälpte mig bära upp grejerna och förundrades över hur jag klarat mig själv där. Sen fick jag skäll i 40 min för att jag köpt förmycket grejer. Han förstår inte riktigt att tanken är att rensa ut massor nu när jag är ledig och de flesta grejer jag köpt är för att just kunna bringa ordning i det som blir kvar. Spjälsängen med underlåda kan han inte säga mycket om, utan det var, som jag förutspått, ammningsfotöljen som fick han att gå i taket. Jaja, vi får se hur det blir när det blir klart här. Som sagt, i värsta fall går den att lämna tillbaka...

Men pga Johans utbrott kom vi ordentligt försent till Villes 8-årskalas. Men han blir ju så glad när Johan kommer! Han fick en skateboard (fullstorlek) av oss och trots att han precis fått en ny (lite mindre) så blev ju den från Johan favoriten direkt. Johan är ju den stora idolen. Än så länge... Det går så fort det där, de växer upp så snabbt. Men som utomstående brukar man ju få behålla sin status lite bättre... ;-) Han fick en sprillans ny stationär dator oxå. Det var såklart den bästa presenten, både för Ville själv, hans lillebror, kusinerna och alla vuxna män... ;-) Det bästa var när paketet öppnades och det första som syns är tangentbordet, så utbrister lillebror Valter snart 6år: "Åh! Ett agentbord!!" :-D Dom är för underbara de små liven! Efter tårtan och lite guitarr hero (som såklart oxå var en present) for vi alla hem. Väldigt trevligt kalas, även om lilla Vera 9mån är lite väl mammig nu. Hon skällde på sin moster om hon kom för nära. Och morföräldrarna fick bara hålla henne någon enstaka minut. Jag försökte inte ens denna gång, även om det gick rätt bra sist...

Igår var det lördag och jag hade som vanligt vattengympa. Kör extra hårt nu, för nu får ju faktiskt bebsen komma när den vill. Även om jag föredrar att den väntar lite till. Vill få pysslat klart hemma först. Men före påsk vore perfekt! Gärna på utsatt datum. :-) Efter vattengympan är det alltid lyxbrunch, igår äggplättar m bacon, nybakt bröd och exotiska frukter färskmixade till juice. Smarrigt värre! :-9

Johan for sen till båten en sväng. Vi skulle eg få besök på eftermiddagen, så jag var inte helt nöjd med att han for just då. Men jag såg hur stressad han var och tyckte väl det skulle bli bättre utan han i det tillståndet... Jag städade lite smått, dammsög och försökte sanera den äckliga toaletten jag blundat för nu i ett par veckor... Sen kom dom allihop samtidigt; Johan, Elias (på bilden), Elias föräldrar och en tjejkompis till mamman. De är i Blekinge på besök från Göteborg och bor hos vänner i Ronneby, några med stort hus som kan hysa in alla. Johan hade slipat båten och såg ut som en sotare, inte undra på att Elias blev rädd... Men, efter lite kladdkaka m grädde var allt mycket bättre och mindre läskigt. Han fick först småbitar i en egen skål men fick tillsist tag i en stor bit från pappas tallrik (den bit han har i handen, men den var dubbelt så stor innan) och lyckades trycka i sig hela. Undrar om de fick i han någon middag på kvällen sen...? Och vi fick inviga några av våra grejer; barnstolen till bordet, barnbesticken vi fick i julklapp och kanske skötbordet. Det bästa var att få reda på att stolen kommer fungera bra så länge. Elias är ju 1,5år och har iaf 5kg kvar tills man överbelastar den. Den fungerade perfekt! Ett lysande köp på REA på Babyproffsen, 250kr.

Nu är det tidigt söndag morgon. Klockan är strax 08 och jag har varit vaken en timma nu. Lyckades med att sova hela natten utan toabesök. Hur skönt det än är så betyder det bara att jag druckit för lite vatten dagen innan... Ska snart gå upp och göra iordning fler nybakade bröd. Satte en deg i kylen i fredags kväll (kl.23.30, Johan ansåg mig helt galen) och den använder jag sen hela helgen. Funkar fint. Och är väldigt gott! Kanske blir lite äggröra till detta oxå, men inga bacon idag. Vi åt entrecote med egengjord bearnaise och rotfrukter i ugn igår kväll, så jag är inte sugen på något flottigt. Den goda juicen finns kvar oxå, mums! :-) Annars är det riktigt skitvädet här. Johan hade något han skulle göra, så jag får väl börja rena bokhyllan. En hylla i taget, 25 totalt...

Inga kommentarer: