torsdag 26 maj 2011

Prinsesspuffar



I eftermiddag kommer både farmor och farfar på besök, så jag och Påsen har bakat kakor. Tänkte fira Påsens 1-månadsdag med lite kakkalas (har kakor över som jag fått i present oxå...). Närmare bestämt bakade vi prinsesspuffar - prinsesspuffar till prinsessan. :-) Det är Piffiga tjejen från gravidvattengympan som introducerat mig för dom. De är helt enkelt enkla chokladkakor med maräng på. Hälften gjorde jag med vit maräng och färgglada blommor på, andra hälften ska vara rosa maräng med sockerpärlor på. Eftersom det var första gången jag gjorde färgad maräng, blev de lite bleka. Nästa gång vet jag.

Någon som vill testa att baka själv? Här är receptet:

Chokladkaka:

100 gram riktigt smör

2 msk socker

1 tsk vaniljsocker

1 msk kakao

1/2 tsk bakpulver

2 dl mjöl

Marängtopp:

1 äggvita

1 dl socker

ev hushållsfärg/karamellfärg

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda smör, socker, vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl. Arbeta ihop till en deg.

3. Forma små bollar, platta till dem lite och lägg på en bakpappersklädd plåt. Eller forma en cylinder, rulla in i plastfolie och ställ i kylen 30min. Skär sedan i skivor och lägg på bakplåtspapper.

4. Vispa äggvitan och sockret till hårt skum. Färga allt/delvis om man vill. Klicka på kakorna.

5. Strö på strössel i glada färger eller nåt annat gott som nötter eller choklad.

6. Grädda i ugnen i 15 minuter.

Lycka till!

Inga kommentarer: