fredag 1 april 2016

Svart vitlök

I onsdags var vi på restaurang Lyran i Malmö och åt deras icke-vegetariska meny. Kan säga att det var helt fantastiskt bra! Nästan allt var alldeles underbart gott. Det enda lilla minuset var sista desserten, mjölkpudding med nougat och nötter. Nu är det så att ingen av oss är egentligen speciellt förtjust i desserter, speciellt inte jag, så därför blev det som ett bottennapp hos oss. Men, alla andra rätter var himmelskt ljuvligt goda; svartrot med dillmajonäs, knäckigt flarn med äpple, gurka och rökt grädde, ängschampinjonscarpaccio med 36 mån lagrad parmesan och egengjord soja, ankägg med fänkål, ramslök och någon creme till jag inte minns vad, saltinbakad potatis med syrad grädde och löjrom och brynt smör, lammfilé med pocherad purjolök, svart vitlök och smält lagrat grisfett, getost med björksav samt förmodligen någon mer gudomligt god rätt som jag glömt i smakupplevelsedimmorna.
Jo, jag har ett minus till som jag ska se till att framföra till dem; inne på toaletten hade de ett doftljus som doftade så starkt att så fort någon öppnade dörren dit tog den doften över hela rummet och störde smakupplevelsen. Dock försvann det snabbt, men ändå. När de jobbar så hårt med smak och doft ska inte ett simpelt doftljus förstöra.

Men det var alltså här vi blev introducerade till svart vitlök (jag har iof testat det en gång förut, men inte vetat något om det). Eller fermenterad vitlök som den också kallas. Det är nog inte en helt korrekt benämning dock. Vi pratade lite med ägarna där om denna vitlök. Den de hade köpt var bakad i ugn på 60 grader C i 60 dagar. Direkt tänker jag, det här måste jag testa!
Jag hittade ett annat "recept" på en blog, Mitt lilla face, där man bara låter den stå inne i 40 dagar.
Sagt och gjort, eftersom man har tillgång till rätt utrustning, så blir det av. Ett riktigt matlabtest.

22 april startar vi igång, så riktdatumen blir 1 juni för 40 dagar och egentligen 21 juni för 60 dagar. Men eftersom jag är på semester 21 juni, så får de stå inne tills jag är tillbaka 27 juni, alltså efter 66 dagar.
Jag kommer hålla er uppdaterade på resultatet.

Inga kommentarer: