torsdag 5 mars 2009

Stålfjädersäng, konserter och fullkornslimpa

Det har ju knappats varit möjligt för någon som läser min blogg att undgå att bästa vänninan i Oslo, B-M, kommer på besök imorgon. Jag har dock haft ett huvudbry om var exakt hon skulle sova. Från början var det meningen att Johan skulle va i Egypten med jobbet och då kunde hon ju lånat hans säng. Det hade varit ypperligt trevligt, precis som när vi var små och låg och pratade till långt in på natten. Men nej, Ericsson har vissa problem med det här med planering... Nu ska de till Egypten i slutet av mars istället och då har vi helt enkelt inga extra sovplatser. Visst, en soffa, men den är inte ens rak. Och när mina föräldrar är här hyr vi övernattningsrummet som tillhör huset, men hon ska ju inte behöva bo där själv. Nej, istället fick jag igår pillra mig iväg till Jysk och köpa en såndär obekväm gästsäng. Stackare. Men med några extra täcken under så borde det kanske gå bra.

Idag ska vi på konsert, jag och mannen. Vi ska på Anna Christoffersson & Steve Dobrogosz som spelar på Konserthuset i Karlskrona ikväll. Jag har verkligen sett fram emot det här. Dom är ju superbra! Speciellt tillsammans.



Idag har jag även köpt biljetter till en konsert imorgon oxå, Robert Wells Close Up Tour. Det skulle eg va en överraskning till B-M när hon kommer imorn, men läser hon detta så blir det inte riktigt så. Jag kunde bara inte hålla mig från att berätta! Hoppas hon blir glad bara... Han är ju svinduktig på piano och jag tror det kan va rätt bra med en mindre och mer intim konsert, inte såndär stor megashow han kör i vanliga fall. I värsta fall blir det väl vi och pensionärerna, men det är vi ju vana vid... ;o)

Jag har ju också glömt berätta att jag var så otroligt duktig och bakade inför att mina föräldrar skulle komma förra veckan. Dock är brödet så enkelt att göra, så det är knappt värt att ens få nån cred för det... Här är iaf receptet ifall någon vill testa (jag vet att det finns flera som vill ha det):

Fullkornslimpa
2 limpor
tid: 15min jobb + 1h45min gräddning

5 dl grahamsmjöl
2 dl havrekross (el dyl)
1½ dl vetekli (el dyl)
1½ dl rågmjöl
4½ dl vetemjöl
5 tsk (rågade) bikarbonat
1½ tsk salt
1-1½ dl mörk sirap
1 L filmjölk (vanlig/mellan/lätt beror på samvetet…)
sesamfrön (frivilligt)
ex på ev smaksättning: 1 dl lingonsylt / 1 stort rivet äpple / 1 riven morot / nötter / osv tills fantasin tryter…

Banda alla torra ingredienser noga.
Tillsätt sirap och filmjölk samt ev smaktillsats.
Fördela smeten i 2 st smorda 1½ L limpformar.
Strö över ev sesamfrön.
Grädda längst ner i ugnen på 175ºC i 1 timma.
Lägg på folie.
Fortsätt grädda 45 min i samma temp.

Eftersom våran frys är så hemskt liten och välfylld, brukar jag bara göra halvsats till en limpa. Funkar precis lika bra.
Smaklig spis.

3 kommentarer:

Oslotjejen sa...

Känns uppmuntrande att höra att ni lyckats behålla en så nära vänskap trots så många mil emellan! Ger mig hopp om att behålla mina vänner trots att jag flyttar.:-)

Limpreceptet ska jag prova! Låter både gott & hälsosamt.:-)

Cosmopolitan sa...

Vissa vänner består helt enkelt. Speciellt de äldsta tror jag. Jag har ju kvar Elin & Maria oxå som du kanske minns. Många andra finns kvar i periferin oxå, men inte på samma sätt. Dessa tre är mina skyddsänglar. Är jag ledsen, behöver prata, är glad eller vad som helst, så är det fortfarande dom jag ringer. Visst har jag även nya vänner här jag bor nu, men för mig är det ytterst viktigt att ha kvar just dessa tre underbara människor i mitt liv.

Du kommer klara dig fint när du flyttar. Riktiga vänner försvinner inte, även om jag anser att vissa är "bara" viktiga för en viss period i ens liv. Sen byts dom ut mot andra som är viktiga för den kommande perioden. Inget fel med det. Alla utvecklas. Och utan dessa hade man inte varit den man är eller varit där man är nu.

Momu sa...

Ooo, vad søt du ær Mirtha! Nu blir jag jætteglad, blir roligt med konsert! Om några timmar kommer jag!

Och enig med væn-analysen. En del kommer och går men andra kan man helt enkelt inte slæppa taget om :-)