söndag 16 maj 2010

En söndag i Lissabon

Idag har jag promenerat, promenerat, gått i trappor och promenerat lite till. Det är många trappor i Lissabon... Men det har varit en fantastisk dag, 25 grader i skuggan och strålande sol. Vad mer kan man begära?? Det är visserligen söndag och väldigt mycket är stängt, men det betyder oxå att det är mycket mindre turister än säg en fredag eller lördag.
Jag är ju med i en såndär stegräknartävlig på jobbet och igårkväll gick jag ~10000 steg, endast på kvällen. Undrar vad det blir idag...?! Än så länge ligger jag på 22353 steg, men jag ska snart ut och leta upp en restaurang för lite middag. Det blir några steg till. Blir rekord det för mig i bara steg, utan att lägga till några extra aktiviteter.
Tänkte visa lite bilder från dagens promenad.

Ett typiskt litet parkcafé.

Miraduro de São Pedro de Alcântara.

Miraduro de São Pedro de Alcântara.

Elevador da Glória.

Calcada Escadinhas do Duque.

Rua Augusta.

Hederliga gamla spårvagnar på Rua do Comércio.

Porten vid Praca do Comércio.

Praca do Comércio.

Rio de Janeiro har en, såklart har lissabon en oxå. Cristo Rei vakar över Lissabon och bron Ponte 25 de Abbril.

En trång gränd i Alfama.

En till trång gränd i Alfama.

Utsikt från Santo Estevão.

Bara i Portugal hittar man sådana här skabbiga hus som ändå har charm...

Sämre kan man ha det. Ett glas champagne, lite jazz från café Amo.te i Teatro Nacional Dona Maria II med utsikt över Rossio (Praca dom Pedro IV).

Tågstationen Rossio. Vacker.

Inga kommentarer: