onsdag 24 november 2010

Mitt första kilo

Nu så, nu kan jag nog med säkerhet säga att jag gått upp mitt första kilo! :o) Jag har haft ett snitt på +1kg i 2,5 vecka nu, så jag det känns stabilt. Jag har varit lite orolig för att jag inte gått upp alls.
Imorgon går vi in i v.20 och i min bok "Mammapraktika" kan man läsa följande för v.18: "Du kan ha ökat mellan 4 och 6 kg i vikt. Hetsa inte upp dig över din viktökning. Du kommer fortsätta att gå upp." Lätt för dom att säga, om man nu gått upp i vikt...
Och för v.19 står det såhär: "Livmordern väger ca. 320 gram och innehåller nästan 4dl vätska plus din bebis. Allt det tillsammans med moderkakan väger ca. 1 kg. Resten av din viktökning är sådant som naturen tänkt att du behöver för att skydda dig och din bebis, nu och efter att den fötts. En av kvinnans viktigaste funktioner är att lagra näring för att säkra avkommans överlevnad."
Då vet jag ju helt klart var mitt kilo kommer ifrån. Men betyder det då att naturen tycker att jag har nog med "reserver" för att nära oss båda utan att behöva gå upp mer i vikt ännu? Och betyder det då att jag innan graviditeten varit ~5kg överviktig...? Jaha, då vet jag det...

Dessutom pratar alla om att man får så fint och tjockt hår och så bra hy under graviditeten. Men om man redan har det sen innan, vad händer då? Jo, man får tagel till hår, håret på alla kroppsdelar växer mer och fortare samt att man får fler finnar och gärna på ställen man aldrig haft förr... Jag ser det inte som positivt.
Jag läste någonstans att det sägs att om man upplever ökad hårväxt så blir det en pojk, för det är den som kissar ut manliga hormoner som ökar hårväxten.
Läste oxå att om man är sugen på surt så blir det en tjej och på sött/fett så blir det pojk. Mamma åt citroner med mig, så det kanske stämmer? Men jag är sugen på varken eller. Mjölkberoendet börjar oxå ge med sig, även om det inte var så stort.
Johan sa idag att han hade känslan av att det var en pojk på ultraljudet.
Jaa, vi får väl se... Någon som har några fler tips/gissningar?

Inga kommentarer: