måndag 3 januari 2011

Amsterdam


Nu sitter jag på tåget på väg hem till Arvika. Det har vart en supermysig resa.

Vi kom som sagt dit i torsdags. Vi gjorde inte många knop den dagen, även fast vi landade redan vid 3-tiden på eftermiddagen. Vi tog oss först till hotellet, checkade in och sen gjorde oss hemmastadda i rummet. Det var ett inte så stort men bra rum. Hotellet var Radisson Blu, mitt i city, bara ett par kvarter från Red Light district. Perfekt läge, oavsett om man vill till RL eller inte... Vi tog en "drink" i baren innan vi begav oss ut på middag. Hotellet rekommenderade oss en brasiliansk restaurang, Rodizio. Det kändes bekant. Och när vi kom dit förstod jag varför. Jag hade varit på samma slags restaurang fast i Hamburg. De har en salladsbuffé man får plocka från, sen serverar de nygrillat kött av olika slag från spett de kommer till bordet och skär upp av. Fantastiskt gott är det! Men det slår inte Cafe de Klos som vi tyvärr aldrig hann med denna gång... Efter den gigantiska middagen var vi helt enkelt klara för sängen.

Nyårsaftonen var vi desto mer aktiva. Hittade snabbt ett ställe att äta frukost på, men det luktade toalett. Inget jag rekommenderar direkt och jag minns inte ens vad det hette... Sen fortsatte vi med shopping. Vi hade några specifika saker att leta upp. Vi mötte även upp med en bror (Edvar) till en kollega till B-M (Dale). Dale själv var på jobbmöte, så vi drog med stackars Edvar på shoppingen. Dock fick han sina älskade mini-pannkakor till lunch, så var alla nöjda. Dale mötte vi upp senare. Vi hade då skaffat oss alla biljetter till van Gogh-museet så vi inte skulle behöva stå i kö. Smart drag. Museet var intressant, men kanske att man ska gå en förmiddag då man har mer ork i kroppen. Efter allt promenerande började min rygg göra sig tillkänna och vi hade ju hela kvällen kvar... Väl tbax på hotellet tog jag mig ett välförtjänt bad. Sen piffade vi upp oss inför kvällen, hur uppiffad man nu kan bli med en fotboll i magen... Vi hade bestämt med D&E att äta middag på vårt hotell som verkade ha en fantastisk 5-rättersmeny för nyåret. Själv var jag såklart tvungen att skippa vinpaketet till men fick ändå bra alkoholfria alternativ. Och maten var verkligen fantastisk! Supergod och väl tilltagna portioner. Kan verkligen rekommenderas. Tror dessutom inte det kostade mer än €89 m vinpaketet till. Champagnen fick de dock lägga till extra, konstigt för en nyårsmiddag... Helt plötsligt var klockan 23.40 och vi fick skynda oss iväg till Nieuw Markt för att se raketerna. Det var redan i full gång när vi kom och massor med folk. Det skjöts från alla håll och kanter hela tiden, mitt i all trängsel. Underligt att ingen verkade bli träffad... Sånt är då iaf olagligt i Sverige. När det började lugna ner sig något tog vi oss till en trevlig liten bar i Red Light. De spelade bara gamla klassiker. Klockan 02 orkade jag inte längre och D följde mig till hotellet. Han gick sen tbax till de andra och de var tydligen kvar på samma ställe till 04-tiden.

Dagen efter var alla trötta och mer eller mindre dåliga. Vi sov till 11, även jag, helt utslagen. Fick oss tillslut frukost på något baguetteställe. Gick sen vidare i stan för det var så vackert väder. Hittade ett mysigt café där vi tog en efterlängtad youghurt och en kopp te. Café het Palais tror jag det hette. Kan rekommenderas, både som frukost och lunchställe. Men häng inte på låset då de "öppnar" kl.09.30, för då finns ingen där... Dagen blev väldigt lugn. Vi tog oss tbax till hotellet så B-M fick sova lite till. Själv tittade jag på tecknat. Vi åt sen middag på en kinarestaurang där servicen var totalt värdelös. Allt tog superlång tid. Efter att i slutet väntat 20min på notan började vi gå, då var de snabba minsann... Inte ett öre drix fick de. Vi hade tänkt gå på cirkus på kvällen men ingen orkade. Promenerade runt en sväng och tog en kaffe på ett café innan vi la oss på hotellet och tittade på mer film. Hur kunde jag va så trött som inte druckit och lagt mig tidigast??

Söndagen började illa med att vi inte kom in på stället med den goda youghurten till frukost. Det var knappt något stället öppet alls, förutom coffeeshops... Vi hade mött upp med D&E och alla 4 var på taskigt humör innan vi tillslut hittade ett ställe på Jordaan, Mazzo. Väldigt god frukost faktiskt, kan rekommendera stället. Äntligen nöjda och glada strosade vi runt ett tag innan vi var tvugna att checka ut. När vi sen tagit adjö av D&E på ett café Brix (trevligt ställe som har live jazz på sön och mån kvällar) begav vi oss till NEMO, ett upplevelse och experimentcenter. Fantastiskt kul! Timmarna flög förbi och var tillslut tvugna att skynda lite för att hinna äta, hämta väskorna och sen traska till tågstation. Vi hann dock och hade tur att komma med ett tåg till Shiphol som inte var fullt. Stod massor med turister längre bort på perrongen men tror ingen fattade att detta oxå gick dit... Tur att vi är så smarta. ;-) Vi kom till flygplatsrn perfekt i tid. Behövde inte vänta särskilt läge. Jo, de ville kolla min handväska i säkerhetskontrollen. Men det enda han kollade var mina visitkort som låg löst i väskan... Hem kom vi oss. Fick springa för att komma med bästa flygtåget. Hemma hos B-M tog vi oss en kopp te innan vi slocknade som ljus, helt utslagna. Klockan var då ändå närmare 01 på natten...

Imorse tog B-M lite sovmorgon så vi kunde lämna lägenheten samtidigt. Tror det behövdes oxå. Nu är jag strax framme i Arvika och det första jag ska göra hemma är duscha och tvätta håret. Det är bra skönt att komma hem, hur trevligt man än haft det...

Inga kommentarer: