onsdag 23 februari 2011

Besök på MVC

Idag var min första lediga onsdag. Fr.o.m. nu är jag ledig varje onsdag ända tills mars ut. Sååå skönt!! Sov till 8, gick upp 8.20, åt frukost i lugn och ro och kl.9 promenerade jag i solskenet in till stan och spädbarnsmusiken. Lika mysigt som alltid.

Igårkväll pratade jag med Johan om hur bebisen låg i magen. Att den har huvudet instucket under revbenen så jag inte kan sitta ordentligt, att den alltid ligger med ryggen på högersidan av magen och att den alltid sparkar mest på vänster sida. Tänke fråga barnmorskan om det när jag skulle dit idag. Men så imorse så tyckte jag det kändes annorlunda. På promenaden in till stan kände jag hur det tryckte ner mot bäckenet framtill och det gjorde ont. Inte jätte, men markant mer än jag känt av nåt hittills. Först fattade jag ingenting, men efter lite funderande kom jag på att bebisen nog har vänt på sig och ligger med huvudet nedåt. På spädbarnsmusiken tyckte de jag såg lite mindre ut än sist och när jag berättade om min misstanke om vändningen tyckte alla att det stämmde bra. Dom har ju erfarenhet allihop där...

Hos barnmorskan gick det utmärkt. Allt såg bra ut. Förmodligen sov bebisen när barnmorskan skulle känna hur den låg. Den drog ihop sig till en mindre boll när hon kom med sina kalla händer. Hon bekräftade min misstanke om vändningen, men den verkar fortsatt trivas bäst med ryggen åt min högersida. Den är dessutom inte fixerad än. Flera veckor kvar till det. Vi skulle lyssna på hjärtat, men det ville den inte. Sparkade på apparaten och protesterade. Dock misstänker jag att den fortfarande var nyvaken och pulsen lite låg, för hjärtslagen låg på 130bpm idag (jmf med 145 och 142 innan). Min puls låg på 100/60, vilket inte säger mig något men tydligen är rätt så lågt. Hon sa att jag verkar vara en "lågtryckare" generellt men att det var något lägre än vanligt. Kan det bero på att jag var lugnare för att jag visste att jag inte skulle jobba idag?? Det är iaf så jag känt mig idag, lugn och harmonisk. Magen mätte 31cm, vilket inte följer min kurva alls. Snarare verkar jag blivit mindre, vilket kunde förklaras med bebisens vändning. De hade alltså rätt på spädbarnsmusiken! :-)
Idag hade jag en annan barnmorska än vanligt. Min vanliga jobbar tillfäligt på BB och bytte då plats med hon jag hade idag som normalt jobbar på BB. Superbra hon nya oxå. Det är dessutom hon som ska leda föräldragruppsträffarna vi ska börja på i nästa vecka. Blir nog bra det.

I övrigt har det inte hänt mycket under dagen. På vägen hem köpte jag oss semlor till kvällen samt gick in på mitt träningscenter och frös mitt träningskort i 6mån. Jag insåg nu efter vändningen att jag kommer inte kunna träna där mer som jag vill. Jag ska se om jag hittar lite övningar jag kan göra hemma när jag ändå är ledig på onsdagar samt att jag, som ni kanske minns, börjat på vattengympa. Det, med lite promenader emellanåt, får räcka.

Nu ska jag sätta in kycklingen i ugnen så maten är klar när Johan kommer hem. Serveras med potatisgratäng. Något som normalt inte är min starka sida. Har gjort lite annorlunda mot vad det står i receptet, lägre temp (175 istf 225) och längre tid (2h istf 1h) och nu får den dessutom stå ute minst en halvtimma innan servering. Hoppas det blir bättre än de blaskiga och ofärdiga det brukar resultera i. Det doftar gott iaf...

Inga kommentarer: