torsdag 10 mars 2011

Föräldragruppen

Förra veckan började våra föräldragruppsträffar. Nu för tiden är det bara tre stycken, men alltid något. Johan hatar sånt och vägrade tillslut följa med. Det gjorde mig lite ledsen. Att han sedan inte heller var med på infomötet på försäkringskassan eller vill följa med på några undersökningar på MVC gör ju inte direkt saken bättre. Men så igår ändrade han sig. Tror han börjar förstå att det är viktigt för mig att göra dessa saker och att han är med. Så idag var han med på föräldraträffen. Han hatade det, men lovade ändå att komma med nästa gång som då är sista gången. Han har oxå lovat följa med på studiebesök på förlossningen på tisdag efter jobbet och tillsist nästa MVC-undersökning i slutet på mars. Bara han skriver på faderskapsintyget hos familjerätten om två veckor, så är jag nöjd sen. Sen kan det i princip få va dax för bebisen att komma ut.

Vad har vi pratat om på träffarna hittills då? Första träffen hade mest fokus på förlossningen. Det spelar ingen roll vad man hört förut och inte, det är så bra att få all info nu strax innan då man bara suger in all info och fortfarande är mottaglig (tillskillnad från vad man kommer va på själva förlossningen). Johan tycker att vi inte behöver allt detta innan, utan de kommer berätta allt eftersom det är dax på förlossningen. Jo, visst. Men hur klar i hjärnan är jag då?! Och då kommer jag ligga där med panik och tro att allt är fel. Nej, det har han fått klart för sig idag.
Idag pratade vi om olika bedövningar samt massor om amning. Det är så mycket man inte vet...
Hur som och vad som än händer, så kommer det ändå inte bli som man tänkt sig. Inte för att jag vet vad jag tänkt mig. För jag ska ju inte ha barn förrän om ett par år... eller...??

1 kommentar:

Västmanländskan sa...

Så bra att han ändrade sig och följde med! Det är ju viktigt att han också får info.