tisdag 8 juni 2010

Löpträningsprogram och SATC2

I torsdags var jag på rehab-träning på mitt träningscenter. Mitt knä ser väldigt bra ut och hon frågade om jag var helt säker på att jag blivit skadad... ;o) Ont gjorde det då iaf, det är det nog flera som kan intyga om. Iaf har jag nu fått tillåtelse att börja med hoppträning, sidledsträning och i viss mån löpning (max 2km/gång). Jag får t.o.m. börja med beachvolleybollen, men bara 20min/gång. Alltid något. Så igår började jag med de benövnningar jag fått samt ett nytt löpträningsprogram, förutom måndagsstyrketräningen och spinningen... Blev nog lite väl mycket igår... Ska tänka på det tills nästa måndag.
Det nya löpträningsprogrammet använder jag mig eg mer för knäets skull än för konditionens skull. Jag orkar ju eg springa mer än vad som tillåts, men jag tror det är bra för knäet att inte stressas. Iof, så väldigt bra är inte konditionen så att jag inte tjänar på denna typ av träning ändå... Är någon annan sugen så finns den här (på engelska).
Efter detta 8v-program tänkte jag börja på nästa, Twin Peaks heter det, ett 10v-program som ska se till så att man klarar springa och optimera både 5km och 10km utan problem (i tävling alltså).
Och till sist ytterligare ett 9v-program för att klara av en halvmara. Det här sista programmet kommer jag nog vänta med att börja på tills nästa vår. Det svåra blir att hålla uppe löpandet under vintern... Men de säger att om man orkar hålla uppe att springa ~25km/vecka så kommer man klara det galant att börja med halvmara-programmet. Det är som minst 6km 4ggr/v eller 8km 3ggr/v... Det är inte så lite det... Undrar hur det kommer gå... Annars får jag helt enkelt börja om på Twin Peaks. För att hålla uppe att springa 30min 3ggr/v, som är utgångspunkt för detta program, ska jag ju klara. Det bör alla klara. Enligt Runner's World säger forskning att om man springer 30min 3-4ggr/v så är det tillräckligt för att bibehålla både vikt och kondition, kanske t.o.m. gå ner lite i vikt. Låter basic tycker jag och jag kommer bli besviken på mig själv om jag inte klarar det, i mitt fall utöver annan träning såklart...

Ni ser att det jag va?? Om sisådär 18 veckor kanske... (Bild fr. Runner's World)


Nog om träning, nu till något helt annat.

Ikväll är det SATC2-kväll!! :o) För er som inte vet står SATC2 för filmen Sex And The City 2. Vi ska på bio; jag, Svetlana, Ewa och Jana. Såklart med inledande drinkar hos Svetlana samt dress code: cocktailklänning. Jag har bunkrat upp med rosa bubbel, cosmopolitans och mojitos. Det kommer bli underbart!! :o) Precis vad min trötta kropp känner för, efter de 20 min beachvolley jag ska premiera med idag. :o)

Fr.v. ser ni Svetlana, Ewa, Mirtha och Jana. (Bild fanns på otaliga ställen på nätet...)

Det skulle kunna varit en perfekt dag idag, om det inte varit för att jag var olidligt trött på morgonen och glömde min dator hemma... Så nu sitter jag vid en lånedator och försöker arbeta bort allt som ligger på skrivbordet. Det syns knappt... skrivbordet alltså...

Inga kommentarer: